Seura-lehti 12/2014
Professorit kritisoivat Suomen oikeuslaitosta.
Erehtymättöminä pidetyt tuomaritkin putoavat jalustaltaan.
Toimittanut: Mikael Vehkaoja
Jotta tiedostaminen aiheesta lisääntyisi ja keskustelu
jatkuisi olen omana osuutenani tuonut tämän artikkelin edelleen esille
blogiini ja kommentoinnut.
Artikkelista tehdyn koosteen ja kommentit olen
merkinnyt nimikirjaimin HK: silloin kun tarina ei ole suora lainaus. Muutoin
lainausta edeltää alkuperäinen tekstin esittäjä mainintana.
Tämä Vehkaojan ansiokas kirjoitus tuo esille
tosiasioita, joilta Suomen kansalaisia on pidetty pimennossa tai näitä on voitu
lukea vain verkon keskustelupalstoilla paikoin ylireagoivinkin tekstein.
Lukuisat kansalaiset ovat käärmeissään kokemastaan vääryydestä oikeuslaitoksen
taholta. Auerjärven kirja ei ole saanut myöskään runsasta palstatilaa mediassa.
Tämä on ensimmäinen kerta kun itse kuulen (luen) siitä.
Oikeuslaitos tehtailee rauhassa ja koskemattomana
hyvävelipäätöksiä tai taitamattomia päätöksiä kansalaisten vahingoksi.
Päätöksiä ei oikaista. Siitä pitää huolen oikeuslaitos itse sekä Suomen
oikeusvalvontaviranomaiset. Artikkelin alussa mainittu EIT on tämän vuoden
alusta käytännöllisesti katsoen pelattu kokonaan ulos tuomarikunnan päätösten
sisältämien ihmisoikeusrikkomusten oikaisumahdollisuuksista. Suomi on päättänyt
vähentää EIT:istä tulevien tuomioiden häpeällistä määrää omin käsin, estämällä
valitusten pääsyn käsittelyyn.
Poimintoja Vehkaojan artikkelista.
Professori Jukka Kekkonen toteaa, että tuomioistuinlaitosta
ei monitoroida (tarkkailla / valvota) riittävästi. Tuomiokohtaisia eroja ei tutkita riittävästi,
eli tuomiot vastaavista tapauksista saattavat vaihdella eri puolilla maata. Päätöksiä
pitäisi tarkastella systemaattisesti. Kekkonen toteaa: ”Läpinäkyvyys on
peruskysymys”.
Patria tapauksesta Kekkonen huomauttaa, että tuomarin
kuolema kesken käsittelyä muutti oikeuskäsittelyn luonteen täysin. Suomessa
syytetyt johtajat vapautettiin syytteestä vaikka samaan tapaukseen sekaantunut
Slovakian pääministeri Janez Jansa tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankeuteen.
Kekkonen huomauttaa artikkelissa, että Suomen
kaltaisessa oikeusvaltiossa tällaista ei tulisi tapahtua.
Kekkonen mainitsee tuloerojen vaikutuksesta oikeuden
päätöksiin. Esimerkkinä Mika Vehviläisen Ilmarisen asuntokaupan tapaus joka ei
johtanut minkäänlaisiin seuraamuksiin, sekä Suomen rikkaimpien henkilöiden
veroparatiisi siirtojen kuittaus pelkästään jälkiveroilla oli selkeästi heitä
suosiva oikeudenpäätös.
Kekkonen on havainnut myös mediassa tapahtuneen
muutoksen, jota itsekin olen ihmetellyt kovasti. Tuo isorikkaiden
veropetosjupakka olisi 20 vuotta takaperin aiheuttanut runsaan mediamylläkän
mutta nyt se vaiettiin käytännöllisesti katsoen kuoliaaksi.
HK: Olisiko selitys median suuntaan muutenkin tiukentuneessa mainosrahoituksessa ja pelko sen ehtymisestä kokonaan? Oikeuden tekemien laittomien päätösten arvostelua ei juurikaan löydy lehdissä.
HK: Olisiko selitys median suuntaan muutenkin tiukentuneessa mainosrahoituksessa ja pelko sen ehtymisestä kokonaan? Oikeuden tekemien laittomien päätösten arvostelua ei juurikaan löydy lehdissä.
Kekkonen huomauttaa myös huimiksi kohonneista
oikeudenkäyntipalkkioista. 2000-luvulla juristien taksat ovat nousseet yli 20%.
Korkea hintataso on yksi rikkaita ja nimenomaan keskituloisia erottava
mahdollisuus saada oikeutta itselleen. Köyhille valtio kustantaa
oikeudenkäynnit.
Jippiin tapauksesta oli lyhyt referointi Petteri
Järvisen kirjasta joka selvittelee tapauksen taustoja puolueellisine
oikeudenkäynteineen ja kirjan lopputoteamuksena on, että asianajajat tienasivat
7,6 miljoonaa josta veronmaksajat maksoivat osuutenaan 4,4 miljoonaa euroa.
Jippiin johtajat vapautettiin syytteistä.
Erkki Havansi on kiinnittänyt huomion tuomareiden
suureen laatuhaitariin. Joukossa on laadullisesti erinomaisia, keskinkertaisia
ja välttäviä. Yksityis- asianajajana tienaa huomattavasti paremmin kuin
tuomarina, joten tämä näkyy tuomareiden laatutasossa.
Havansi: ”Käytännössä tuomari joutuu harvoin tilille tuomiostaan”.
Havansi: ”Käytännössä tuomari joutuu harvoin tilille tuomiostaan”.
”Päällikkötuomarin velvollisuus on yllä pitää laatua.
Mutta se ei ole välttämättä kovin tehokasta valvontaa”.
HK: viittaan HS:ssa hovioikeuden presidentti
Krogeruksen artikkeliin päällikkötuomareiden vallasta joka saattaa vaikuttaa
epäedullisesti tuomioon = saattaa käytännössä olla yhden miehen päätös www.hs.fi/mielipide/a1369625290782
.
Erkki Havansi: ”Meiltä puuttuu tuomioistuinvirasto, joka hallinnoi
tuomioistuimia itsenäisesti. Oikeuslaitoksen kehittäminen on poliittisen
toimijan, eli oikeusministeriön kontolla”.
Havansi antaa tuomareille myös positiivista
palautetta:
”Heillä on omat puutteensa mutta on heillä kaksi
tärkeää ominaisuutta. Heitä ei lahjota. Ja he ovat immuuneja poliittiselle
painostukselle”.
(HK kommentti: tämä ei pidä täysin paikkaansa, ikävä
kyllä. Tunnettua on, että tuomareita voidaan painostaa ja suostutella. Hyvävelitoiminta
ja sosiaalinen korruptio on myös todettu Suomessa hyvin toimivaksi tavaksi
manipuloida tuomareita ja sen kautta saada puolueellisia tuomioita. Tuomareilla
tahtoo olla myös poliittinen kanta vaikka jäsenkirjaa ei kenties olekaan. Kollegiaalinen
vaikutus tuomioistuinten sisäiseen valvontaan on myös hyvin näkyvissä. Jopa tässä
nimenomaisessa Seuran artikkelissa löytyy tuomareiden manipuloinnista huomioita
ja esimerkkejä).
HK: Erkki Auerjärvi lataa täydeltä laidalta
tupakkaoikeudenkäyntiä koskevia tuomioita kohti. ”Minä olisin mielelläni
potkaissut [em. oikeusneuvokset] pois tuomarinvirasta ja passittanut heidät
vankilaan”. Kyseisiksi oikeusneuvoksiksi Auerjärvi oli listannut korkeimmasta
oikeudesta: Kari Kitunen, Antero Palaja, Eeva Vuori ja Liisa Mansikkamäki.
Tapauksesta Auerjärvi kertoo laajemmin kirjassaan
”Kovaa peliä”, kustantaja on Into.
Auerjärvi: ”Suomessa tuomari saa tehdä ihan mitä
tahansa. Viranhoito on sanktioista vapaata. Heillä ei ole virkavastuuta”. ”Jos
tavallinen ihminen tyrii työssään, hän saa potkut. Tuomari saa torveilla niin
paljon kuin lystää”.
Tuomarista voi tulla jopa rasite järjestelmälle, kun
häntä ei saada pois virasta esim. sairauden tai juopottelun vuoksi. Oikeuskanslerilla
ei ole ollut tapana puuttua tällaiseen. ”Oikeuskansleri puolustaa virkamiestä.
Kansalainen häviää aina”.
HK: Toimittaja toteaa, että Auerjärven tykityksestä ja
paljastuksista huolimatta, asianosaiset eivät asetu puolustamaan itseään. Edes
minkäänlaista keskustelua Auerjärven kirjasta ei ole Suomessa syntynyt vaikka
oikeuslaitoksen pätemättömyys ja väärinteot tuodaan esille toinen toisensa
jälkeen. Syntyy vain syvä hiljaisuus jolla on tarkoitus vaientaa ikävät asiat
kuoliaaksi ja lakaista väärinkäytökset maton alle. Hovioikeuden naisten
nipistely ja rasistiset puheet ovat väärien tuomioiden (oikeusmurhien) rinnalla
mitätön uutisaihe.
Auerjärvi jatkaa, että juristit eivät näistä asioista
voi puhua, koska heidän uransa katkeaa siihen. ”Jos käytännössä toimiva
lakimies arvostelee käräjäoikeuden tuomareita, hän häviää kaikki juttunsa”.
HK: Edellisestä löytyy näyttöä, eli on tapahtunut. Kokeneilla juristeilla on tiedossa hovioikeuden
ns. ”harmaat linjat”, joihin ”sopiva asianajaja” voi laittaa voitettaviksi
haluamansa jutut. Ja toisin päin, kun juristit näkevät, ketkä tuomarit heidän juttuaan
hoitaa, he voivat sanoa jo etukäteen, kumpi osapuoli tulee voittamaan. Ei ihme,
että näistä asioista halutaan vaieta, eikä sellaista juristia löydy, joka
haluaa julkisesti nämä harmaat linjat nimetä. Niitä paljastuu ainoastaan
verkkokirjoituksissa. Kannattaa seurata.
Oikeuslaitos on myös nostanut itsensä lain ja oikeuden yläpuolelle ”tuomarin harkintavalta” –pykälällä. Harkintaa ei tarvitse perustella mitenkään ja siihen voidaan viitata aina, jopa lain ohittaen. Tuomioita ei voida muuttaa kun ei ole tietoa mihin tuomio oikeasti perustuu. Mm. oikeusvalvonta perustelee valittajalle kielteiset päätöksensä tuolla maagisella termillä, kun viranomainen ei ymmärrä tuomioperustetta tai ei vaivaudu tutustumaan koko tapaukseen.
Oikeuslaitos on myös nostanut itsensä lain ja oikeuden yläpuolelle ”tuomarin harkintavalta” –pykälällä. Harkintaa ei tarvitse perustella mitenkään ja siihen voidaan viitata aina, jopa lain ohittaen. Tuomioita ei voida muuttaa kun ei ole tietoa mihin tuomio oikeasti perustuu. Mm. oikeusvalvonta perustelee valittajalle kielteiset päätöksensä tuolla maagisella termillä, kun viranomainen ei ymmärrä tuomioperustetta tai ei vaivaudu tutustumaan koko tapaukseen.
Yksi lainvastainen, oikeusmurhatapaus, dokumentteineen ja harmaine
linjoineen löytyy osoitteesta: http://www.etelatuonti.fi/OIKEUS/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti